“Preocupats pel cas GARA”. Ens adherim al manifest en contra l’espoli econòmic del diari basc
01/02/19 at 2:57 pm
El diari ‘Gara’ haurà d’afrontar el pagament d’un deute de 500.000 euros cada sis mesos, fins a 3 milions d’euros. El jutge Baltasar Garzón li fa pagar el deute amb la Seguretat Social d”Egin’, que ell mateix va clausurar de manera il·legal. Considerem que endossar el seu deute amb la Seguretat Social a GARA és absurd i castiga injustificadament a aquest mitjà i als seus treballadors.
Per això des del Grup Barnils ens sumem al manifest contra l’espoli del diari Gara i us convidem a adherir-vos-hi, en aquest enllaç.
Trobareu el manifest a continuació:
Preocupats pel cas GARA
No són pocs els problemes i reptes, tecnològics i humans, que el periodisme afronta en aquests turbulents temps.
Els i les periodistes hauríem d’estar preocupats per la propagació de les «fake news», notícies falses que existeixen des de sempre però es propaguen com mai. Hauria d’amoïnar-nos la crisi de credibilitat i legitimitat que sofreixen els mitjans de comunicació. Hauríem de poder dedicar temps i esforç a prestigiar-los, a explicar que, afortunadament, els i les periodistes pensem de formes molt diverses, però que darrere de cada notícia que un professional de l’ofici compon existeix un esforç honest per retratar una realitat polièdrica que sempre tindrà diversos punts de vista. Som conscients que hi ha excepcions i aquestes són una altra font de preocupació.
Els i les periodistes hauríem d’estar més que preocupats pels 94 companys i companyes mortes en 2018 en tot el globus mentre exercien la professió. Sobretot tenint en compte que els atacs a periodistes solen ser, a més, un indicador de violacions de drets greus i generalitzats contra la població civil.
També haurien d’alarmar-nos els més de 10.000 llocs de treball perduts en el sector durant l’última crisi econòmica, només a l’Estat espanyol. Ens hauria d’ocupar una precarietat estructural que sovint fa impossible conciliar l’ofici amb un projecte de vida a llarg termini.
Ens haurien de preocupar aquests temes i molts més, i efectivament ens preocupen. Estimem aquest ofici i assumim com a propis tots els reptes que té plantejats. Són els nostres, amb ells segellem el nostre compromís amb la societat en la qual vivim.
El que no hauria de ser objecte de preocupació en ple 2019 és el risc de fallida d’un periòdic com a conseqüència d’una persecució judicial que s’ha allargat durant dues dècades. “Egin” va ser tancat de manera il·legal en 1998, segons ho va reconèixer anys després fins al Tribunal Suprem. Considerem que endossar ara el seu deute amb la Seguretat Social a GARA és absurd i castiga injustificadament a aquest mitjà i als seus treballadors.
Per això volem solidaritzar-nos amb els nostres companys i companyes de GARA. Volem defensar el seu dret a fer periodisme sense més obstacles que els ja esmentats. Volem donar suport a la llibertat de premsa i la pluralitat. Els i les periodistes tenim suficients problemes presents i reptes futurs com per a haver d’estar preocupats per fantasmes del passat.