[COMUNICAT] El Grup Barnils reitera que cal eliminar els blocs electorals davant la resolució de la Junta Electoral sobre la Via Lliure

15/09/15 a les 8:07 am

– COMUNICAT DE PREMSA –

El Grup de Periodistes Ramon Barnils considera que la resolució de la Junta Electoral Central (JEC) que obliga els canals públics de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) a compensar els partits no independentistes pels minuts dedicats a la Via Lliure és un atac en tota regla a la llibertat informativa, només possible per la regulació d’aquests mitjans a partir dels blocs electorals.

Els blocs electorals, que no ens hem cansat de denunciar juntament amb entitats i sindicats de periodistes, representen l’anul·lació dels criteris periodístics en períodes de campanya electoral. Les informacions que emeten els mitjans públics sobre els partits polítics ve regulada en funció dels resultats de les votacions passades, un format que impedeix aplicar els criteris periodístics de noticiabilitat, interès públic i jerarquització que defineixen l’ofici de periodista. En aquest cas, fins i tot els partits polítics han intervingut directament en la polèmica pretenent establir què és i que no és un gènere informatiu: en una actuació sense precedents, han intentat fins i tot imposar que l’entrevista no ho és, quan està considerat un dels principals gèneres per aportar informació a la ciutadania.

La resolució de la Junta Electoral és, doncs, un exemple més, i de molta gravetat, de fins on pot arribar la intromissió d’aquest organisme i dels polítics en la feina diària dels periodistes. En un principi, la Junta Electoral de Barcelona va considerar l’emissió de la Via Lliure com “un esdeveniment d’indiscutible interès per l’audiència”, però després, la Junta Electoral Central (JEC) va valdre’s dels blocs electorals per imposar precisament la decisió contrària sense que ni els mitjans públics ni els propis periodistes poguessin aportar el seu criteri al respecte.

Durant el període de campanya amb aquestes directrius la informació deixa de ser-ho i els criteris que imperen són els de la publicitat electoral. En tractar-se d’un estat d’excepció informativa blindada pels propis partits polítics, tot plegat no és periodisme. Que en campanya electoral la informació sigui tractada com si fos propaganda electoral -com fa el sistema dels blocs electorals i mana aplicar la JEC en lloc de protegir el seu valor de servei públic- és una vulneració del dret de tots els ciutadans a rebre informació segons la seva rellevància i no en funció dels interessos dels partits. I aquest estat d’excepció informatiu s’ha tornat a posar en evidència, un cop més, amb la resolució de la JEC.

Com recorda el Col·legi de Periodistes, aquest mes de juliol el Parlament de Catalunya va aprovar una moció que demanava  “la superació dels blocs electorals” perquè allò que prevalgui sigui “l’interès informatiu” a partir de “principis de neutralitat, veracitat, objectivitat i pluralitat política”. El Grup Barnils considera que insistir i aconseguir la derogació dels blocs electorals és el camí per evitar que resolucions com la de la Junta Electoral Central tinguin empara. La llibertat informativa és, per sobre de tot, un valor fonamental que tota societat democràtica ha de preservar.

Barcelona, 15 de setembre de 2015

Comunicat JEC i blocs electorals_