#ProuMentidesPolicials contra periodistes
29/09/23 at 4:30 pm
El passat dijous 28 de setembre vam presentar la campanya #ProuMentidesPolicials, impulsada conjuntament amb Irídia i Mèdia.cat i que compta amb el suport europeu de Free Press Unlimited. La campanya va arrencar presentant una querella contra dos agents dels Mossos d’Esquadra pels delictes d’acusació i denúncia falsa i de fals testimoni. Un dels agents va mentir en els judicis del fotoperiodista Isidre Garcia Puntí i del periodista Jesús Rodríguez. A més, en aquest darrer procediment, l’altre agent -sergent del cos de Mossos d’Esquadra- va corroborar aquella versió dels fets sabent que era falsa. A més dels delictes, l’actuació dels agents ha implicat vulneració del dret a la informació que hauria de garantir-se, encara més, en context de protesta.
Malauradament, aquests fets no són aïllats, sinó que les traves policials a l’exercici del periodisme són habituals tal i com hem constatat els darrers anys amb les dades del Mapa de la Censura. Per primera vegada es denuncien dos agents del cos dels Mossos d’Esquadra per les seves mentides en contra de dos periodistes. Si bé en aquest cas s’ha aconseguit interposar una querella, es posa evidència que és un fet excepcional davant l’opacitat i la dificultat a l’hora de poder identificar i denunciar casos com aquest.
Per aquest motiu s’inicia la campanya “#ProuMentidesPolicials”, per denunciar públicament i visibilitzar que aquests dos casos no són únics sinó que exemplifiquen alguns dels obstacles amb què topen els professionals de la informació en l’exercici de la seva feina.
Tant la querella com el conjunt de la campanya compten amb el suport de Free Press Unlimited, una organització internacional que treballa per la llibertat de premsa i per aconseguir un periodisme independent i una informació accessible per a tothom.
L’organització defensa que l’accés a la informació, els mitjans independents i la llibertat de premsa són clau per a la ciutadania i les organitzacions que lluiten contra les desigualtats. I consideren que els mitjans de comunicació han d’informar de manera independent i fent possible el debat públic per tal de contribuir a un canvi positiu per a la societat.