El Grup Barnils impulsa un Verkami per finançar la nova etapa de l’Anuari dels silencis mediàtics i l’Observatori Media.cat
03/02/15 at 9:00 am

La campanya de finançament es proposa rellançar els dos projectes amb una nova web, un redisseny del format i més continguts
Durant els pròxims 40 dies hi ha temps per invertir en el projecte, que enguany s’ha marcat els 15.000 euros com a objectiu de finançament
El Grup de Periodistes Ramon Barnils enceta una campanya de microfinançament per a fer realitat la nova edició de l’Anuari dels silencis mediàtics i la renovació de l’Observatori crític dels mitjans Mèdia.cat. Des d’avui i durant els propers quaranta dies, tothom qui ho vulgui podrà fer una aportació per fer possible la renovació dels dos projectes. El Grup Barnils s’ha marcat l’objectiu d’assolir 15.000 euros a través de la plataforma de micromecenatge Verkami per garantir la viabilitat de les dues iniciatives i la seva qualitat, solidesa i impacte.
La cinquena edició de l’Anuari dels silencis mediàtics tindrà al capdavant la periodista Elisenda Rovira que, amb el suport del projecte de periodisme d’investigació Crític, coordinaran dotze reportatges en profunditat sobre dotze temes que durant l’any 2014 no han estat portada de cap diari. A més, el projecte tindrà tres novetats destacades: la incorporació d’un almanac amb el repàs mensual de silencis mediàtics de l’any anterior; l’edició – per primera vegada- de l’Anuari en dues tintes i la renovació del web perquè sigui més visual, intuïtiu i accessible consultar els silencis mediàtics de totes les edicions de l’Anuari.
Per la seva banda, l’Observatori crític dels mitjans, que enguany fa sis anys que funciona, també es renova per incloure més anàlisi, més participació i més continguts. Sota la coordinació i l’edició del periodista Joan Canela, el projecte renovarà completament el portal on, a més de trobar-hi les habituals anàlisis d’actualitat diàries i els estudis en profunditat, s’hi incorporaran també informes participatius, estadístiques, nous col·laboradors i la possibilitat que els lectors puguin aportar temes a tractar i deixar la seva opinió al web.
Els micromecenes, el suport principal de l’Anuari i Mèdia.cat
“Sabem que el repte que ens hem fixat enguany no és fàcil. Però creiem que per impulsar un periodisme crític, rigorós i independent com el que reivindiquem amb aquests dos projectes requereix fer un salt qualitatiu important”, diu Joan Canela. Per fer-ho, l’Elisenda Rovira considera indispensable el suport de la gent: “el periodisme que volem, només el podem fer entre tots”, diu. Els dos projectes compten amb la col·laboració de la Fundació Catalunya i l’Anuari Mèdia.cat, a més, té el suport del Col·legi de Periodistes i de sis facultats de periodisme del país: la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat Pompeu Fabra, la Universitat Ramon Llull, la Universitat de València, la Universitat de Vic i la Universitat de Lleida. Sis estudiants d’aquestes facultats seran els responsables de sis dels reportatges del nou Anuari, mentre que els altre sis seran escrits per periodistes en actiu.
Gintònics contra els silencis
Els micromecenes que vulguin invertir en el projecte rebran a canvi diverses recompenses: des d’un exemplar de l’Anuari fins a diverses novetats editorials impulsades pel Grup Barnils i les editorials Dau i Saldonar. A més, com a novetat d’enguany hi haurà la possibilitat d’assistir a una presentació en primícia dels temes de l’Anuari durant un tast de gintònics que es farà a Barcelona. La presentació oficial dels dos projectes serà a la seu del Col·legi de Periodistes pels vols del 3 de maig, Dia Mundial de la Llibertat d’Expressió.
#Dóna veu a un altre periodisme
L’inici de la campanya de micromecentatge dels dos projectes ha anat precedida de la publicació d’un vídeo promocional que porta per títol ‘#Dónaveu als silencis mediàtics’. L’audiovisual reivindica el paper central de la ciutadania en consumir, reivindicar i escampar el periodisme crític. I aposta perquè sigui precisament la gent qui doni veu i faci possible aquest periodisme . A les xarxes socials, la campanya de l’Anuari i de l’Observatori Mèdia.cat es pot anar seguint a través de l’etiqueta #DónaVeu.
Barcelona, 3 de febrer de 2015