El 57% dels titulars sobre el col·lectiu LGBTI fan referència a homes gais

16/05/18 at 10:06 am

Mèdia.cat ha publicat avui (vigília del 17 de maig, Dia Internacional Contra l’Homofòbia, la Transfòbia i la Bifòbia), l’informe “Home, jove i gai: la imatge del col·lectiu LGBTI als mitjans”. El treball, elaborat pel periodista Vicent Canet i editat amb el suport de la Fundació Catalunya-Fons, analitza la presència i el tractament informatiu de lesbianes, gais, bisexuals, transexuals i intersexuals als mitjans de comunicació catalans.

L’informe analitza un total de 319 peces informatives (notícies, reportatges, entrevistes, breus, cròniques i crítiques) dels mitjans escrits més llegits a Catalunya: El Periódico, La Vanguardia i Ara (en les seves versions impreses), Vilaweb i Nació Digital (digitals). S’han analitzat tant les informacions de temàtica LGBTI (de l’1 de maig al 31 d’agost de 2017) com les que mencionen el col·lectiu encara que no en sigui la temàtica central (de l’1 al 31 de maig de 2017). L’informe analitza quines fonts informatives s’utilitzen, com es visibilitza la diversitat interna del col·lectiu LGBTI i a quins temes específics es vincula.

Una de les principals conclusions de l’anàlisi és que els homes homosexuals acaparen la visibilitat del col·lectiu LGBTI. En aquelles notícies que tenen com a tema principal el propi col·lectiu (les seves reivindicacions, necessitats o situacions de discriminació) les referències a homes gais apareixen al 57% dels titulars, mentre que lesbianes i transsexuals apareixen respectivament només en un 8,9% dels titulars cadascun. Quan les notícies no tenen com a tema principal el col·lectiu i només se’n fa una menció, més del 70% empren les paraules “homosexual” (41,3%), “gai” (19%) o “homofòbia” (11,1%). Les mencions als intersexuals són irrisòries. Paraules com “homofòbia”, “gai” o “homosexual” s’empren de vegades per referir-se a tot el col·lectiu, quan en realitat es refereixen només una part (cosa que es pot considerar una mala pràctica, ja que invisibilitza lesbianes, transsexuals, bisexuals i intersexuals). Així mateix, les persones de més de 50 anys només són visibles a les informacions vinculades a moments històrics i no s’aborda l’especificitat del col·lectiu de més edat.

Home, gai i jove: la imatge del col·lectiu LGBTI als mitjans

Home, gai i jove: la imatge del col·lectiu LGBTI als mitjans, de Vicent Canet

Attached Files: