Cicle de taules rodones ‘Adéu a la tele!’
05/11/08 at 12:00 am
“NO SABEM COM SERÀ LA TELEVISIÓ DEL FUTUR, PERÒ TENIM CLAR COM NO VOLEM QUE SIGUI”.
Aquesta és una de les conclusions a la que van arribar els participants de les dues taules rodones que es van celebrar al Palau Robert de Barcelona, en el marc de l’exposició Adéu a la tele!. Ja s’han fet 2 de les 6 que en total hi ha preparades amb la intenció de reflexionar sobre el futur de la televisió, sobretot amb l’arribada de la TDT.
La primera d’elles es va celebrar el passat divendres 31 d’octubre i estava centrada en parlar de la qualitat de la televisió. Quina televisió tenim actualment i quina volem? La televisió és un reflex de la societat del moment? Tenim la televisió que ens mereixem? Aquestes van ser algunes de les preguntes que es van formular durant la taula rodona.
Toni Vall, crític de l’Avui; Ferran Monegal, crític de El Periódico i director del conegut programa de BTV Tele Monegal; Francesc Bellmunt, vicedegà del Col·legi de professionals de l’audiovisual de Catalunya i cineasta; Emili Prado, catedràtic de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la UAB; i moderant, Elisenda Roca, la periodista i directora del programa La tarda de BTV, van ser els encarregats de donar resposta a algunes d’aquestes preguntes.
Toni Vall va destacar la necessitat que la televisió existeixi: “Una societat sense TV no pot viure. Jo no seria qui sóc sense la televisió que he vist durant tota la meva vida, seria algú diferent”, va afirmar en un moment de la seva intervenció.
Per la seva banda el catedràtic Emili Prado va comentar que la multiplicació de canals que ens portarà la TDT no farà que hi hagi més originalitat en la programació ni més diversificació, sinó al contrari. Segons Prado, “un 80% de l’oferta de televisió als Estats Units està ocupada només per a tres tipus de programes. I aquí passarà el mateix amb la TDT”. Les cadenes de televisió busquen “progra-mes de penetració ràpida”, és a dir, programes que aconsegueixen audiència im-mediata, i això és molt difícil. El catedràtic va demanar a les cadenes que donin més temps als programes per entrar en contacte amb els espectadors i a l’ inrevés.
El crític de televisió Ferran Monegal va criticar la falsedat que hi ha actualment a la televisió. Segons Monegal “un 80% del que es fa a la tele és “trampa” i va afegir que “la tele ha construït una suprarealitat, on tot és mentida”. Per aquest motiu reivindicava la necessitat que a les escoles existeixi una assignatura de televisió per ensenyar als nens a veure la tele, a tenir criteri i a saber distingir el que és veritat i el que és mentida. No va dubtar en oferir-se com a professor d’aquesta nova assignatura.
I finalment Francesc Bellmunt, el vicedegà del recent Col·legi de Profes-sionals de l’Audiovisual de Catalunya, va fer referència a les noves tecnologies i al convenciment que aquestes no aconseguiran fer desaparèixer la televisió. “Tot i les noves tecnologies, jo voldré continuar veient la tele des del sofà de casa meva, com s’ha fet tota la vida” comentava el cineasta. També va comentar que arribarà un moment que els programes de proximitat, els que fan les televisions locals, seran considerats exòtics perquè la resta tots seran produccions externes i d’altres països. Per aquest motiu va demanar que la televisió pública fomenti l’esperit creatiu de la gent que treballa i fa tele a Catalunya. S’ha de crear una producció competitiva, va dir Bellmunt
EL NOU CONSUMIDOR, LA PUBLICITAT I LES AUDIÈNICIES A LA NOVA TELEVISIÓ
A la segona taula rodona celebrada el passat dilluns 3 de novembre es va parlar del nou consumidor televisiu, de la publicitat i les audiències, tres temes que van molt lligats i que, en definitiva, són el motor que mou la televisió.
Per aquest motiu es van convidar a professionals i experts en cada un d’aquests camps. El publicista Camil Roca; el crític de televisió Víctor Amela; el cap d’Audiència i Programació de TV3, Oscar Nogueira; el director de Bitlònia.com, una empresa de publicitat per internet, Josep Lluís de Gabriel; i el periodista Carles Capdevila que va fer de moderador de la taula.
Va ser una taula rodona apassionada ja que va sorgir una petita rivalitat entre els defensors de la televisió i els defensors d’internet que va servir per analitzar el paper de cada un dels mitjans i arribar a la conclusió que el futur està en la barreja de tots dos, en la interacció i complementació entre un i l’altre. “Televisió i internet seran la mateixa cosa”.
Víctor Amela va fer un petit recordatori històric de l’aprició de la televisió als Estats Units, dels recels que va aixecar en aquell moment i els que continua arrossegant actualment. “Al començament veien la televisió com un aparell que els mirava i els espiava. Un aparell que volia dominar les seves ments, i en part és el que ha acabat passant” va dir Amela. “Després es van adonar del servei públic que oferia, fins als anys 90 que amb l’aparició de les televisions privades la televisió es va convertir en un negoci”.
La preocupació per com mesurar de les audiències va ser un dels temes més qüestionats durant la taula rodona. Tots els ponents van estar d’acord que amb l’arribada de la TDT i la multiplicació de canals, les quotes i els shares baixaran i s’igualaran. Els estudis no marcaran la diferències i s’hauran de buscar nous mitjans i sistemes de mesura.
Oscar Nogueria, cap d’Audiències i Programes de TV3, va afirmar que a partir d’ara la qualitat dels programes és el que marcarà la diferència i va donar a conèixer un nou sitema de medició de les audiències que es farà a través d’internet anomenat Panell d’afectació de programes. Diàriament unes 2000 persones respondran a una mena de qüestionari sobre els programes que han vist, la satisfacció que els ha donat, les emocions que els ha despertat, etc. D’aquesta manera volen afegir un element més i millor en la medició de les audiències.
També va donar algunes dades sobre el consum que es fa actualment de televisió. Al contrari del que molta gent es pensa el consum de televisió ha augmentat, ara està a 4 hores de televisió per dia i persona de mitjana. Sobre el consum que es fa de la TDT hi ha hagut un augment considerable ens els darrers anys i s’ha passat d’un 5% a un 25% de consum per TDT.
El publicista i creatiu de Basat Olgilvy, Camil Roca, va definir la generació actual com la generació de les 3 pantalles: la televisió, l’ordinador i el mòbil. “La televisió s’haurà de reinventar” va dir convençut al començar la seva exposició, “i la televisió i l’ordinador hauran de conviure”.
Per últim, Josep Lluís de Gabriel, de l’empresa de publicitat per internet Bitlònia.com va defensar aferrissadament i amb molta convicció que internet serà un mitjà que arribarà a treure gran part del protagonisme que ara té la televisió. A nivell publicitari creu que serà més efectiu anunciar-se per internet que per televisió, tot i que encara és un camp per investigar. “A internet sovint la publicitat és molt invasiva i aquesta és una mala manera de fer publicitat”, va dir de Gabriel. Les diferències entre els dos publicistes es van fer evidents durant la taula rodona.
Estem vivint un moment històric pel que fa a la televisió on estan implicats molts sectors professionals i on ningú s’aventura a afirmar què és el que passarà. Podem imaginar, fer hipòtesis o comparar amb altres moments de la història, o, fins i tot, buscar la resposta en alguna pel·lícula de ciència ficció, com va fer víctor Amela en un moment de la taula rodona en què va descriure el futur com un món enpantallat, envoltats de milers de pantalles. Hem d’estar preparats…
PROPERES TAULES RODONES:
12/11/08 – 19:30 DE L’UHF A LA TDT. MIRANT EL FUTUR DES DE LA NOSTÀLGIA
-Sílvia Cóppulo, periodista i directora d’ECOS, SL
-Àngel Casas, director Barcelona Televisió.
-Ramon Colom, president Sagrera Audiovisual i director Millenium de TV3
-Moderador : Josep Cuní, periodista i director Els matins de TV3.
21/11/08 – 19:30 LA FÓRMULA MAGISTRAL DE LA TELEVISIÓ DEL FUTUR
-Albert Cañigueral, director Márketing Osmosys-ADB
-Rosa Franquet, catedràtica de Comunicació Audiovisual UAB
-Jesús Casado, vicepresident d’ASIMELEC.
-Francesc Llobet, realitzador de TV3 i vecedegà CPAC
-Hector Milla, expert en videoblogs i creador de Balzac.tv
-Moderador: Daniel Condemines, director del Programa d’Impuls de la Transició a la TDT
4/12/08 – 19:30 AVANTATGES I REPTES DE LA TDT. COM FER QUE ARRIBI A TOTHOM
-Eladio Gutiérrez, president d’impulsa TDT.
-Joan Rosés, director d’Activa Multimèdia
-Jaume Roures, director general Imagina-Mediapro.
-Moderadora: Gemma Domènech, dir. Comunicació i Serveis de Difusió Audiovisuals de la Generalitat de Catalunya.
18/12/08 – 19:30 LES TELEVISIONS LOCALS I LA TDT
-Jordi Marín, director-gerent del Consorci Digital Mataró-Maresme.
-Frederic Cano, director ETV- Llobregat TV. President de l’Associació Televisions Digitals de Proximitat.
-Jordi Molet, director general de El 9TV
-Moderador: Joan Vila, director de Comunicàlia.
Organitzat per Anar fent, SL
www.anarfent.com