‘L’Eivissa dels Matutes: un imperi de festa, de luxe i d’enginyeria fiscal’, el nou tema de l’Anuari 2017 dels Silencis Mediàtics
25/10/17 at 7:53 am

El projecte de Mèdia.cat explica una presumpta evasió de capitals a càrrec del grup empresarial de l’exministre del Partit Popular
La campanya de microfinançament per treure a la llum 12 temes silenciats està a prop d’assolir el seu objectiu només una setmana després d’haver començat
“El robatori d’una caixa forta amb mínim 2,7 milions d’euros no declarats, l’any 2013, va revelar una presumpta evasió de capitals a càrrec del grup empresarial de l’exministre del Partit Popular.” Així comença ‘L’Eivissa dels Matutes: un imperi de festa, de luxe i d’enginyeria fiscal’, el darrer reportatge d’investigació publicat per Mèdia.cat, un dels 12 temes que conformen l’Anuari 2017 dels Silencis Mediàtics. El tema, signat per Quique Badia, Maria Altimira i David Meseguer, integrants del grup Repor 3, explica que aquest robatori encara es troba a la recta final de la fase d’instrucció judicial i que s’acusa d’autor material a Rafael Rodríguez, un exagent de la policia espanyola que, quan encara estava en actiu, realitzava tasques de vigilància privada per a Grup Empresas Matutes (GEM), quelcom que va contra la llei.
Més enllà del robatori, l’equip autor del reportatge ha tingut accés a una documentació que prova que no s’hauria declarat l’IVA de bona part dels diners desapareguts en els terminis que estableix la normativa. Afirmacions de Rodríguez documentades per la divisió d’Afers Interns del seu antic cos apunten, a més, a la presumpta evasió de capitals per part del clan Matutes mitjançant el transport de diner negre en vaixells cap al Carib. Aquest mitjà també ha pogut constatar com funcionaria l’aparell d’elusió fiscal dels Matutes, un complex entramat societari que utilitza empreses del grup radicades al Carib, un hòlding a Holanda i una societat espanyola de caràcter aparentment instrumental per repatriar dividends.
L’Anuari dels Silencis Mediàtics
L’Anuari dels Silencis Mediàtics arriba enguany a la seva setena edició. Coordinat per Elisenda Rovira, treu a la llum 12 reportatges en profunditat sobre temes silenciats, un recull d’altres qüestions silenciades o tractades de manera esbiaixada, incompleta o polèmica i una sèrie d’articles d’anàlisi a càrrec d’experts que reflexionen sobre qüestions que han marcat el periodisme al nostre país durant aquest any. Si bé la presentació oficial de l’Anuari en paper serà a finals de gener de l’any que ve, al llarg de l’any ja s’han publicat -amb el de Matutes- quatre reportatges més de l’Anuari 2017.
Microfinançament per a fer-lo possible
La font principal de finançament de l’Anuari és el microfinançament. El proppassat 17 d’octubre es va iniciar a Verkami la campanya per aconseguir els 6.000 euros que, com a mínim, fan falta per a fer-lo possible i en tan sols una setmana ja s’ha recollit el 80% de l’objectiu. Les recompenses són variades i van des d’exemplars del mateix Anuari fins a altres títols de la Col·lecció Periodistes, lots d’experiències d’oci i lleure o litografies. Una recompensa a destacar és la que et dóna la possibilitat d’enviar l’Anuari a algun dels ‘protagonistes’ de temes tractats en altres anys, com poden ser el president de Freixenet, el de Mercadona, el d’Abertis o el de Banc Sabadell, entre altres.