
 

 
 
 
 

1

Un informe de Mèdia.cat analitza la cobertura mediàtica que rep el cos de Mossos 
d’Esquadra a les principals capçaleres dels diaris catalans 

 
Les operacions d’ordre públic dels Mossos 

marquen la seva imatge als mitjans  
 
 
Les actuacions relacionades amb l’ordre públic són les úniques que posen la 

Policia de la Generalitat en primera línia de l’act ualitat i solen comportar 

descrèdit i mala imatge pel cos . Aquesta és la principal conclusió que es desprèn del 

nou informe que ha fet públic l’Observatori crític dels mitjans, Mèdia.cat, la iniciativa 

del Grup de Periodistes Ramon Barnils que té el suport de la Fundació Espai Català de 

Cultura i Comunicació. L’informe complet es pot descarregar a partir d’avui mateix al 

web www.media.cat . 

 

L’estudi, titulat ‘Els mossos d’esquadra als mitjans de comunicació ’ i escrit pel 

periodista Oriol Burgada, ha analitzat el contingut, l’espai i el volum de notícies que les 

quatre principals capçaleres de la premsa barcelonina han publicat sobre el cos dels 

Mossos durant dos períodes concrets. D’una banda, l’informe ha analitzat un període 

aleatori, és a dir, sense cap fet rellevant que pogués implicar d’alguna manera notòria 

els Mossos (de l'1 al 27 de maig de 2011) i, de l’altra, s’ha escollit un període conflictiu 

i amb múltiples intervencions policials amb ús de la força (del 28 al 31 de maig i del 16 

al 18 de juny de 2011).  

 

En l’anàlisi del primer període, l’informe conclou que els Mossos d’Esquadra 

“apareixen regularment a les pàgines dels diaris. I , a més, ho fan en una 

proporció força equilibrada entre notícies amb conn otacions positives (25%) i 

negatives (34%) ”, tenint en compte que la resta de les 179 notícies aparegudes al 

llarg d’aquest mes es poden considerar de caire neutre o no computable (el 41% del 

total). Al llarg de tot aquest període, la policia catalana només va aparèixer en 6 

portades, sense ser-ne protagonista de manera destacada.  

 

En canvi, en el període que inclou els dos episodis conflictius analitzats (“operació 

neteja” de la plaça de Catalunya i intent de paralització del Parlament per part dels 



 

 
 
 
 

2

'indignats'), hi ha un augment exponencial del volum de notícies o altres peces 

informatives “en què els Mossos són protagonistes ( passen de 7 a 15 al dia de 

mitjana), la majoria de les quals amb connotacions negatives, fins a superar el 

80% de les informacions ”. A més, en aquests 7 dies, el cos acapara 14 portades amb 

els titulars més grans o les fotos més destacades. Igualment, el nombre d’articles 

d’opinió sobre la Policia es multiplica (de 7 articles en 27 dies a 56 articles en 7 dies), 

la majoria expressant opinions contràries a l’actuació policial o a l’estratègia 

desplegada pels Mossos. El mateix podríem dir dels editorials. 

 

Entre els quatre diaris analitzats (El Periódico, La Vanguardia, l’Ara i l’Avui), però, hi ha 

algunes matisacions. El Periódico és el rotatiu que es mostra més crític i el que 

més ressò es fa dels abusos de la força policial, m entre que La Vanguardia és el 

més comptemporitzador amb aquests , tant en les informacions com en les opinions. 

L’Avui i l’ Ara són els dos diaris  que se situen en un terme mig de valoració .  

 

Finalment, l’informe incorpora un apartat on s’analitza el tractament del cos dels 

Mossos d’Esquadra a la premsa internacional. L’informe sentencia que aquests 

mitjans fan referència als Mossos d’Esquadra “sense  cap criteri, de manera 

confusa i incoherent” , ja que arriben a definir el cos de sis maneres diferents i, a 

més, aquesta definició no es manté quasi mai en els articles publicats per un mateix 

diari. L’anàlisi està feta a partir de 423 peces informatives i d’opinió de les edicions 

digitals de tretze dels principals diaris de referència i de diverses televisions: BBC 

(Regne Unit), CNN (EEUU), France24 (França), The New York Times (EEUU), The 

Wall Street Journal (EEUU), Clarín (Argentina), The Guardian (Regne Unit), Neue 

Zürcher Zeitung (Suïssa), Le Figaro (França), Die Welt (Alemanya), Diario de Notícias 

(Portugal), Corriere Della Sera (Itàlia) i Aftonbladet (Suècia). 

Barcelona, 22 de març 2011 

 

 

Per a qualsevol informació complementària, podeu co ntactar amb la Secretaria Tècnica 

del GPRB a info@grupbarnils.cat . 


