
 

 
 
Per a qualsevol informació complementària, podeu contactar amb Laia Soldevila,  

secretària tècnica del GPRB a info@grupbarnils.cat 
 

1

Els mitjans de comunicació catalans interpreten 
el creixement de l'independentisme com un 

suport per a reclamar una major autonomia fiscal 
 
Els mèdia coincideixen a assenyalar que l’augment de l'opció independentista 

es deu al malestar dels catalans generat a partir de la reforma de l'Estatut.  
 
El creixement demoscòpic i la mobilització de l'independentisme català són interpretats 
per la premsa catalana com un suport i motivació per a assolir una major autonomia 
fiscal. Aquesta és la principal conclusió de l'informe “Anàlisi de la cobertura mediàtica 
del debat social i polític al voltant de l'independentisme durant el 2011” que ha fet 
públic Mèdia.cat, l'Observatori Crític de la Comunicació impulsat pel Grup de 
Periodistes Ramon Barnils i la Fundació ESCACC. L’estudi ha analitzat la cobertura 
mediàtica que han donat els principals mitjans de televisió i de premsa escrita d'àmbit 
català i espanyol a quatre dates clau del 2011: la consulta sobiranista del passat 10 
d’abril a Barcelona; els resultats del Baròmetre trimestral del Centre d’Estudis d’Opinió 
(CEO) publicat el 29 de juny; l’aniversari de la multitudinària manifestació del 10 de 
juliol i la declaració institucional sobre la possible insubmissió fiscal que feu Òmnium 
Cultural en el seu 50è aniversari. L’informe, realitzat pel periodista Vicent Canet, ha 
analitzat un total de 218 peces informatives, de les quals 138 són de premsa i 80 de 
televisió.     
 
Posicionament sobre l'independentisme 
 
L'informe ha valorat de l'1 al 5 l'enfocament, el posicionament i si es destaquen els 
elements més crítics o els més positius, per classificar cada mitjà en tres 
posicionaments diferenciats: els més favorables, els ambigus o neutres (on hi ha tres 
subgrups) i els desfavorables. Entre els mitjans de comunicació amb un posicionament 
favorable hi ha El Punt, l'Avui i l'Ara. Entre els ambigus on predominen més els 
elements positius són  catalans: La Vanguardia, Regió 7, Diari de Girona, Público, 
Segre, ADN, La Mañana, El Periódico, TV3, C33, BTV, TV de l’Hospitalet i TV1. Els 
mitjans més neutres són tant d'àmbit espanyol com català: 20 Minutos, Qué!, Diari de 
Tarragona, El 9 Nou, 8TV i TV de Badalona. El País, La Sexta, Cuatro, TV2 i Telecinco 
són els mitjans, d'àmbit espanyol, qualificats d’ambigus on predominen més elements 
crítics. Finalment, entre els mitjans desfavorables hi trobem diaris i televisions 
exclusivament d'àmbit espanyol:  El Mundo, La Razón, La Gaceta, l'Abc i Antena 3.  
 
Greuge fiscal i independentisme 
 
En les dades obtingudes de l'anàlisi fet en premsa impresa, la vinculació fiscal 
respecte al major nombre d'independentistes és clara: hi ha 182 mencions a les 
motivacions econòmiques i només 55 a altres causes. El Punt, l'Ara o l'Avui són els 



 

 
 
Per a qualsevol informació complementària, podeu contactar amb Laia Soldevila,  

secretària tècnica del GPRB a info@grupbarnils.cat 
 

2

tres mitjans que recullen més posicionaments d'articulistes d'opinió clarament 
independentistes a les seues planes i, a més, ressalten els elements favorables al 
secessionisme a les seues informacions.  Els mitjans impresos més llegits a Catalunya 
(El Periódico i La Vanguardia), tot i que valoren el creixement del secessionisme no 
se’n mostren favorables. El motiu argüit és que la separació d'Espanya representaria 
un risc de “fractura” social en el país. D’altra banda, les televisions catalanes tenen un 
enfocament neutre, i només TV3 destaca per destacar més els elements positius, tot i 
que roman en el grup dels que mantenen una postura ambigua.  
 
 
Seguiment mediàtic de l'independentisme 
 
El Punt, l'Avui i l'Ara sumats, suposen més del 50% en premsa de la cobertura total 
dels fets analitzats. TV3 acapara més del 47% de la cobertura en televisió. Respecte 
als mitjans inclosos dins del grup més desfavorable cap a l'independentisme, Antena 3 
és la quarta televisió, de 12 analitzades, en temps dedicat als fets analitzats, i emet 
entre 4 i 9 vegades més que les seues equivalents estatals: La Sexta, TV2, Telecinco i 
Cuatro, tot i que la meitat que TV1. La Razón i El Mundo ocupen el 7è i 8è lloc 
respectivament en el rànquing de diaris per espai dedicat, sobre 20 diaris analitzats. A 
més, dupliquen l'espai destinat per El País i estan per sobre de molts diaris comarcals 
catalans, tot i que se situen per sota de Público. 
 
L'origen del malestar català 
 
Els mitjans analitzats a l'informe de Media.cat, tan espanyols com catalans, 
coincideixen a assenyalar que l’augment de seguidors de l'opció independentista es 
produeix pel creixent malestar dels catalans generat a partir de la reforma de l'Estatut 
de Catalunya de 2006. La diferència entre mitjans favorables, neutres i desfavorables 
a l'independentisme depèn d’on situen l'origen del malestar.  

Els mitjans que l'estudi determina que manifesten un posicionament favorable cap a 
l'independentisme interpreten que el malestar és contra Espanya, a partir de la relació 
fiscal. Els més ambigus també se centren en la motivació econòmica del creixement 
del suport a l'independentisme, sense ser ni entusiastes ni deslegitimadors de les 
mobilitzacions secessionistes. En canvi, els mitjans de comunicació més desfavorables 
consideren que el malestar té com a origen l'actuació dels polítics catalans. Per 
aquests mitjans hi ha una “frustració” produïda per la “ineficiència” de la classe política 
del nostre país, a la qual acusen d'irresponsable per haver generat una il·lusió irreal: 
l'aprovació d'un Estatut “inconstitucional”.  

Us podeu descarregar l’informe complert al web: www.media.cat 

Barcelona, 24 d’octubre de 2011  


